Sportschool beginnen

Sportschool beginnen, hoe doe je dat?

Droom jij er ook van om je eigen sportschool te beginnen? Hoe geweldig is dat! Misschien heb je al nagedacht over een flitsende naam en bijpassend logo. Maar wat komt er nu allemaal bij kijken? Lees verder voor meer informatie over hetgeen allemaal op je pad komt voordat je je sportschool kunt openen.

Hoe zit het met je opleiding?

Veel mensen noemen zich sportcoach, personal trainer of fitnesstrainer, ook al hebben ze niet de juiste diploma’s. Het is erg belangrijk om voldoende kennis en vaardigheden te hebben om in je sportschool de klanten goed te begeleiden. Zij willen er zeker van zijn dat zij de juiste begeleiding krijgen om aan hun conditie te werken. Ga dus goed na of je met jouw opleiding de juiste kwaliteiten kunt bieden aan je klanten. Vind je dat je kennis een boost kunt gebruiken? Er zijn verschillende opleidingen die erkend zijn binnen de branche. Denk daarbij aan een opleiding tot Fitnesstrainer A, hèt branchediploma van NLActief, de branchevereniging van fitnessbedrijven. Maar ook voor yoga, aerobics en Pilates kun je een gecertificeerde opleiding volgen.

Heb je een ondernemingsplan?

Een belangrijke stap naar een succesvolle start van je sportschool is het schrijven van een businessplan. In dit plan concretiseer je je plannen en denk je ook na over kansen en eventuele bedreigingen. Onderschat deze stap niet want je zet nu een aantal belangrijke zaken op papier. Denk bijvoorbeeld aan je missie en visie, doelstellingen, doelgroepen, marktonderzoek en het financiële plaatje. In de volgende paragraaf gaan we in op het belang van marktonderzoek en hoe het zit met de financiën. Met een goed opgesteld businessplan kun je ook meteen zien of jouw droom realiseerbaar is. Maak er een goede gewoonte van om je ideeën te bespreken met vrienden, familie en niet te vergeten: collega’s van fitnesscentra. Je kunt van hen leren hoe ze hun sportschool succesvol hebben kunnen maken.

Wat is jouw markt?

Een belangrijk onderdeel van je ondernemingsplan is het bepalen van de afzetmarkt van je sportschool. Waar liggen de kansen en met welke risico’s moet je rekening houden? Is de markt groot genoeg voor jouw sportschool? Denk na hoe je je wilt onderscheiden van de andere sportscholen. Doe onderzoek naar je concurrenten om te bepalen waar de kansen voor jou liggen. Kies je voor een traditionele sportschool met wellicht extra voorzieningen zoals zonnebanken of massages? Of wellicht is een specialistisch fitnesscentrum dat zich richt op één speciale activiteit een betere optie. Nadat je je keuze hebt gemaakt en beschreven in het plan, is het tijd voor het financiële plaatje. Hierin stel je de kosten vast die je gaat maken, denk daarbij aan bedrijfsruimte, apparatuur voor in je sportschool en eventuele personeelskosten. Ook ga je in op de te verwachten omzet en maak je een liquiditeitsbegroting.

Waar komt jouw sportschool?

Nadat je bepaald hebt welk type sportschool je wilt beginnen, ga je natuurlijk ook kijken naar een geschikte locatie. Houd daarbij rekening met een paar belangrijke zaken, zoals de bereikbaarheid met openbaar vervoer. Maar ook of er voldoende parkeerruimte is bij de sportschool of in de omgeving. Uiteraard is het van belang om ook te bekijken welke andere sportscholen of fitnesscentra in de buurt zijn gevestigd. Heb je je droomlocatie gevonden? Dan is het tijd om te bepalen welke apparatuur je nodig hebt voor je sportschool. Voornamelijk losse gewichten of machines? Als je budget nog beperkt is, kun je voor multifunctioneel materiaal kiezen. In de loop van de tijd kun je dan je apparatuur uitbreiden.

Hoe vind je je klanten?

En dan: alles is rond. Je droomsportschool gaat bijna openen. De laatste en belangrijkste stap komt in beeld: het vinden van voldoende klanten. Dat lijkt eenvoudig, maar het vergt tijd en energie om een goed klantenbestand op te bouwen. Investeer in een goede marketingspecialist of verdiep je in de mogelijkheden om je doelgroep te bereiken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan netwerkactiviteiten en de vindbaarheid van je website. Maar het is natuurlijk ook zinvol om een social mediastrategie op te stellen. Social media zijn een laagdrempelige manier om aandacht voor je bedrijf te genereren. En dan ben je helemaal klaar voor de start van je bedrijf!