Stap 6 Ga de markt op en vind klanten

Ondernemen is verkopen! Ondernemers die niet kunnen verkopen, worden niet succesvol. Die gaan failliet. Wil je starten met ondernemen? Zorg dat je een goed product of dienst hebt èn dat je het kunt verkopen. Laat je niet in slaap sussen door een flitsende start en begin gelijk met het vullen van je agenda met verkoopafspraken. Dit kan alleen maar door actief contact te leggen met potentiële klanten.

Voor veel startende ondernemers die hun eigen bedrijf beginnen is het op de één of andere manier vanzelfsprekend – tenminste zo denken ze – dat klanten vanzelf op ze af komen. Het is tenslotte van belang je bedrijfsprocessen op en top in orde te hebben. Je winkel is tip top verbouwd en schoon. Het kantoor mooi ingericht (ook al komt daar nooit een klant, uitgezonderd een enkele, vaak leegstaande spreekkamer) en de brochure wordt fantastisch opgemaakt. De kosten worden in de administratie netjes bijgehouden en een computersysteem met server en back-ups wordt opgetuigd of uitbesteed. Uren werk en kapitalen worden ertegenaan gegooid om de business up en running te krijgen en dan gaat menig starter zitten wachten totdat er klanten komen of dat de telefoon over gaat.

Sales is één van dé succesfactoren van een bedrijf
Ook al is je product helemaal geweldig, heb je merken, octrooien, subsidies, financieringen en een heel scala aan goede adviseurs, je organisatie en processen die staan, een pracht optrekje als bedrijfspand, je zult op de één of andere manier omzet moeten binnenbrengen om je bedrijf levensvatbaar te maken. Liquiditeiten of cashflow zijn voor je bedrijf als bloed voor je lichaam. Indien je er niet in slaagt genoeg te verkopen is het een kwestie van tijd voordat je bedrijf naar de haaien gaat. Het kan lang duren of het kan kort duren, het gaat uiteindelijk failliet.
Je kunt het ook anders zien: wanneer je genoeg verkoopt komen veel zaken vanzelf dik in orde of kun je bepaalde zaken uitbesteden. Zodra je genoeg omzet binnenbrengt is er markt voor je idee en bedrijf en genereer je cashflow.

Het is ook prettig voor zowel jezelf als je naaste familie wanneer je jezelf een riant salaris kunt toedelen en je hoeft je over geld geen zorgen te maken.
Hieronder worden een aantal acties omschreven welke je helpen jouw verkopen te generen.

Familie, vrienden en kennissen
Allereerst kun je jouw huidige netwerk van familie, vrienden en kennissen benaderen, om te kijken of er potentiële klanten bij zitten. Vaak is de gunfactor (welke belangrijk is bij de meeste sales) groot, omdat de personen je kennen en ,als het goed is, ook vertrouwen. Ook ben jij natuurlijk zeer gemotiveerd om deze groep klanten tevreden te houden, aangezien deze klanten tot jouw meest hechte relaties behoren.

Koud bellen (het zogenoemde “Coldcalling”)
Telefonische acquisitie; er zijn maar weinig (startende) ondernemers die hier direct warm voor lopen. Toch is het nog steeds één van de meest succesvolle verkoopmethoden. Zowel voor bedrijven met particuliere klanten als bij business-to-business klanten.
Bellen is één van de beste methoden om afspraken met potentiële klanten te maken en om opdrachten of orders binnen te halen. Zeker in het allereerste begin is het voor elke ondernemer van belang om elke dag minimaal 2 uur per dag of meer actief bezig te zijn met het bellen van potentiële klanten.
Probeer in eerste instantie aan de telefoon erachter te komen of een prospect de juiste persoon is. Heeft deze persoon de bevoegdheid om te kopen namens het bedrijf? Is dit het juiste moment en komt het wel gelegen dat je belt? Niets is zo vervelend als een onderbrekende opdringerige verkoper aan de telefoon. Waar mogelijk ga je één en ander na vóór dat je daadwerkelijk belt. Kijk ook altijd eerst even op de website, zodat je geen contacttijd verspilt met vragen die je vooraf zelf al kunt beantwoorden. Wees altijd netjes, geduldig, vriendelijk en beleefd en je zult zien dat je door je relatie aan de andere kant van de lijn in de meeste gevallen ook op een prettige manier te woord gestaan wordt.

Lees hier meer over koud bellen

Netwerken
Via het bezoek aan verschillende netwerkbijeenkomsten en events kun je indien je niet verlegen bent om mensen aan te spreken aardig wat contacten opdoen. In de regel zijn de gesprekken tijdens het netwerken vaak kort. Het is een kort durende manier om af te tasten, wie met wie spreekt en om uit te zoeken of je gesprekspartner op enige wijze potentieel interessant is. Indien er interesse is kun je dan aan het eind van het gesprek je visitekaartje uitwisselen, zodat je later met elkaar in contact kunt komen.
Wanneer je wilt gaan netwerken is het erg belangrijk om eerst goed te weten waarom je gaat netwerken. Zorg dat je vooraf duidelijke – en waar mogelijk meetbare – doelstellingen hebt. Dit kan zijn nieuwe klanten binnenhalen, het tot stand brengen van bepaalde samenwerkingen of het vinden van leveranciers voor het oplossen van bepaalde problemen die je in je bedrijf hebt. Daarnaast is een stapel visitekaartjes een van de randvoorwaarden die er zijn om met netwerken te beginnen. Zorg vervolgens voor een goed verhaal: de manier waarop je jezelf en je bedrijf voorstelt is van groot belang. Denk daarbij vanuit je doelstellingen en vanuit de ander – hoe komt je verhaal over op de persoon die je spreekt?

Lees hier meer over netwerken

Ga terug naar het stappenplan