Stap 3 Bepaal je marketingstrategie

Peter Drucker, een bekende hoogleraar, business consulent en schrijver zei het jaren geleden al: ” Marketing and innovation produce results; all the rest are costs.” Oftewel: Het belangrijkste in een organisatie is marketing en innovatie, beiden leveren resultaat op, de overige zaken zorgen alleen voor kosten.

Innovatie en marketing zorgen beiden voor een (toenemende) vraag naar jouw product of dienst. Marketing is het vermogen om de verkopen en dus de omzet te vergroten en innovatie is de kracht om vernieuwend te zijn en te blijven(aansluiten bij de wensen in de markt). Samen zorgen ze ervoor dat ze het succes van jouw bedrijfsmodel kunnen vergroten.

Definitie marketing
Marketing wordt gedefinieerd als het leveren van waarde aan de (eind)gebruiker. Of je nu producten levert of diensten, beide zorgen ervoor dat bepaalde doelstellingen van de (eind)gebruiker makkelijker, beter of goedkoper gerealiseerd kan worden of dat een bepaalde behoefte van de klant wordt bevredigd.

Marketing begint al bij de eerste gedachte aan jouw aan te bieden product of dienst. Wat voor soort dienst en/of product is het? Voor wie is het bedoeld? Wat zijn de voordelen van het gebruik van jouw product of dienst voor de klant of (eind)gebruiker? Marketing gaat er vanuit dat je denkt vanuit het perspectief van de klant. Waarom zou de klant uiteindelijk geld betalen om jouw product of dienst af te nemen?

Product/dienstontwikkeling
Gebrek aan innovatie is een van de belangrijkste redenen waarom bedrijven ten onder gaan. Veel bestaande bedrijven zijn vastgeroest in hun ideeën en denken meer aan de zaken die ze niet kunnen dan aan zaken die ze zouden kunnen leren en veranderen. Als deze mentaliteit al jaren in het bedrijf bestaat, is dit moeilijk te veranderen. Vaak kost het een bedrijfsgeneratie om deze vastgeroeste denkbeelden te veranderen. Startende ondernemers hebben geen cultuur die jarenlang al hetzelfde is en zijn dus veel flexibeler dan bestaande bedrijven. Ze kunnen sneller zaken oppakken en hebben niet last van tegengas van werknemers, die vastgeroest zijn in hun denken en handelen.

Daarnaast zijn startende ondernemers wanneer zij een bedrijf starten vrij van bestaande denkbeelden, processen en mensen in de structuur van bestaande organisaties. Gebruik dit voordeel door het anders te doen. Bij marketing wordt vaak gedacht aan reclame en promotie voor je product of dienst. Maar marketing omvat veel meer dan dat. Het begint al bij het bedenken van welke producten of diensten je van plan bent aan te bieden. Een goed product of dienst maakt de verkoop gemakkelijker en zelfs succesvol, indien je een goede reclame- en verkoopstrategie hanteert.

Differentiatie vs de lage kosten strategie
Volgens Michael Porter, een invloedrijke professor aan de Harvard University in de VS, zijn er 2 mogelijke strategieën, welke ondernemers kunnen volgen. De 2 strategieën zijn de differentiatiestrategie en de lage kosten strategie.

De lage kosten strategie
De lage kosten strategie gaat uit van het feit dat als een ondernemer zijn kosten weet te drukken (te verlagen) de afname toeneemt en dus ook de omzet en/of winst. de lage kosten strategie kan worden bereikt door bijvoorbeeld het verwijderen van overbodige extra’s van een dienst of product, het vereenvoudigen van de design en samenstelling, door procesinnovaties, automatisering en ict of de productie te verplaatsen naar lage lonen landen.

De differentiatiestrategie
Het mag duidelijk zijn dat dit een grote investering vereist, schaalvergroting een must is en dat er veel kennis moet zijn in het bedrijf dat deze strategie navolgt. Voor een startende ondernemer is het niet verstandig deze strategie te handhaven, aangezien er vaak één of een paar personen een bedrijf starten. Deze strategie heeft vaak het nadeel dat er een lage winst- omzet verhouding is en dat daardoor alleen grote ondernemingen succesvol gebruik kunnen maken van deze strategie.
De differentiatiestrategie is een perfecte strategie voor de startende ondernemer; hij of zij kan juist (zoals eerder genoemd) gemakkelijk ‘out of the box’ denken en de zaken anders aanpakken dan zijn of haar concurrenten.

Doe het anders!
Als je gaat ondernemen: doe het dan anders dan anderen! Laat je inspireren door wat de klant vraagt: doe iets wat nog niet bestaat. Dit hoeft niet heel ingewikkeld te zijn. Lever meer service; gebruiksgemak of zorg dat je beter bereikbaar bent etc.
Als startende ondernemer ben je flexibeler en kun je dus eenvoudiger buiten de gebaande paden treden met je product of dienst dan bestaande organisaties. Je hoeft de gevestigde patronen niet te volgen; sommige ideeën die jaren geleden niet werkten, kunnen nu wel werken omdat bepaalde technologieën nu voorhanden zijn. Ook de marktomstandigheden kunnen veranderen, waardoor iets nu opeens wel kan. Een voorbeeld hiervan is het voor iedereen beschikbaar komen van internet. Dit heeft ertoe geleid dat social media bedacht konden worden en mogelijk zijn geworden.

Concurrentie
In alle huidige markten is een vorm van concurrentie te vinden. Concurrenten zijn die bedrijven die ofwel hetzelfde product of dienst op de markt brengen, of een gelijkwaardig alternatief. Zo kan bijvoorbeeld een bioscoop in principe een concurrent zijn van een pretpark, omdat ze beiden voorzien in een vrijetijdsbesteding. Probeer daarom je concurrentie zo breed mogelijk te zien. De ideeën die je dan opdoet om die concurrentie te verzwakken of uit te schakelen met jouw product of dienst worden dan ook steeds krachtiger en doeltreffender.

Concurrentieanalyse
Een duidelijke omschrijving van alle concurrenten in de markt wordt een concurrentieanalyse genoemd. Het is raadzaam om deze te maken zodat je een goed beeld krijgt van de markt en de mogelijkheden voor jouw als starter om mee te spelen in deze markt. Hoeveel concurrenten zijn er? Hoe groot en machtig zijn die concurrenten? Welke concurrenten lijken het meest op jou, en zijn dus de directe concurrentie? Ook al is het zaak vanuit je eigen kracht te denken, een analyse van je concurrenten brengt inzichten en kan je op nieuwe ideeën brengen.

Doelgroep
Een van de belangrijkste onderdelen in marketing is de doelgroep waarop je jouw bedrijf richt. Een andere naam voor de doelgroep is de markt waarop je jouw bedrijf richt. Het in kaart brengen van de markt is één van de belangrijkste dingen die je doet, wanneer je een marketingstrategie bepaalt. Zij (de doelgroep) zijn de mensen die jouw product of dienst gaan afnemen en daar een prijs voor moeten betalen. Wanneer je een fantastisch idee hebt en iedereen wil het hebben, maar niemand wil er voor betalen is er dus geen markt.

Socio-demografische kenmerken
Belangrijk is het om te weten welke socio-demografische kenmerken jouw doelgroep heeft. Met andere woorden, wat is de gemiddelde leeftijd van jouw klant? Wat is het gemiddelde inkomen? Waar woont hij of zij? Wat zijn zijn of haar hobby’s? Hoe kun je die klant het beste aanspreken (met u of jij)? Wat zijn de gedragingpatronen van die doelgroep? Waar halen de mensen in je doelgroep hun informatie vandaan? Waar schaffen zij vaak hun product of dienst aan? En wanneer zijn zij het meest bereid om de product of dienst aan te schaffen?

Avatar
Wat je het beste kan doen, is een soort ‘avatar’ maken van jouw doorsnee klant; een omschrijving van de gemiddelde klant met al zijn eigenschappen en wensen. Zo weet je precies bij het bedenken van de communicatie wat wel kans van slagen heeft en wat niet.

Promotie
Veel mensen denken bij marketing gelijk aan promotie of reclames, advertenties of billboards. Marketing bestaat uit alle activiteiten die de verkoop van jouw producten of diensten vergroten, dus niet alleen promotie is een onderdeel van marketing. Promotie is wel van belang als je een constante stroom van klanten wilt bedienen; klanten komen (over het algemeen) niet uit zich zelf naar je toe. Daarnaast dient gemak de mens, klanten in een land met hoge welvaart zijn veeleisend en er zijn meer bedrijven die achter de klant aan gaan en daar hele originele manieren voor bedacht hebben. Als startende onderneming beschik je niet altijd direct over een groot reclamebudget. Daarbij vallen relatief geldverslindende reclame-uitingen zoals billboards en reclamespotjes op tv en radio al snel buiten het budget. Je zult dus creatief moeten zijn met de manier waarop je jouw product, dienst of bedrijf gaat promoten.

Website
Allereerst kun je denken aan een simpele, maar professioneel ogende website. Denk eraan dat alle informatie zoals de producten en diensten die je aanbied duidelijk en overzichtelijk worden weergegeven op de website. Vergeet ook je contactgegevens duidelijk te vermelden op je website. Wanneer je eerst wilt uitproberen of er klanten zijn voor je product of dienst kun je ook gebruik maken van bestaande online markten, veilingsites of platforms zoals Marktplaats waar je zonder direct een site te bouwen in een mum van tijd een advertentie kunt plaatsen.

Drukwerk
Daarnaast kun je folders, flyers of brochures laten drukken. Denk hierbij wel aan het nut van het foldermateriaal. Het grootste deel van het ongewenst uitdelen van foldermateriaal verdwijnt vaak in de prullenbak. Probeer uit te zoeken wie en waar echt geïnteresseerd is in de informatie op de folder.

Social media
Social media mogen in je huidige marketingstrategie niet alleen ontbreken omdat de markt dit van je verwacht, het is ook een relatief goedkope manier om je bedrijf te promoten. Facebook, Linked-in en Twitter kosten je hooguit een paar uur om ze in goed te stellen en daarna kun je het gemakkelijk met een paar uur in de week bijhouden.

Als je meer wilt weten over marketing voor startende ondernemers, raden wij het volgende boek aan:



Calimeromarketing 2.0
Karen Romme
Calimeromarketing 2.0 is het langverwachte vervolg op de bestseller Calimeromarketing uit 2004. Sindsdien is het internet geevolueerd van een statisch medium tot een interactief platform. Die ontwikkeling (Web 2.0) biedt kleine ondernemers,… Meer



Ga terug naar het stappenplan