Stap 2 Bedenk een bedrijfsnaam en kies een rechtsvorm

“What’s in a name?” Belangrijke zaken om in de gaten te houden bij de keuze van een goede bedrijfsnaam.
Zoals ook aangegeven in de eerste stap is het belangrijk om goed na te denken over je bedrijfsnaam en enige voorzichtigheid en oplettendheid is hierbij geboden. Wanneer je zomaar overal tegen iedereen iets gaat roepen bestaat altijd de mogelijkheid dat iemand anders ook de naam die jij hebt bedacht gaat gebruiken of proberen vast te leggen voordat jij dat gedaan hebt. Bespreek bij voorkeur niets met anderen voordat de vastleggingen definitief zijn geregeld en wanneer dat wel noodzakelijk is, zorg dan dat er een geheimhoudingsverklaring wordt getekend voordat je iets bekend maakt. Pas ook op tijdens vastleggingen van één van de onderstaande onderdelen, op het moment dat je dingen vastlegd, komt in openbare registratie registers je naam ook voor iedereen in beeld. Wanneer je een KvK inschrijving hebt, kan iedereen je handelsnaam opzoeken.

Er zijn een aantal plaatsen en soorten namen om te controleren wanneer je een bedrijfsnaam voor ogen hebt:
1. Handelsnaam
2. Merknaam
3. Domeinnaam
4. Internationaal (EU) en daarbuiten
5. Overige registraties waar je naam mogelijk niet meer beschikbaar is: groepen, accountnamen of pagina’s in sociale media.

Handelsnaam
De handelsnaam of juridische naam van je bedrijf geeft aan onder welke unieke naam je bedrijf aan ‘het economisch verkeer deelneemt’. Met andere woorden de naam waaronder je bedrijf bekend staat. Je kunt de beschikbaarheid van de handelsnaam controleren op de website van de Kamer van Koophandel, www.kvk.nl

Merknaam
De merknaam kan gelijk zijn aan je bedrijfsnaam maar dat hoeft niet. Met name als je meerdere producten verhandeld is de kans groot dat je ook met één of meerdere merknamen te maken hebt.
Merken worden geregistreerd in het Benelux Merken register van het Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom, BBIE.
Klik hier voor de website van BBIE.

Domeinnaam
De domeinnaam is je bedrijfsnaam op het internet. Onder welke je bedrijf dus ook door iedereen op internet gevonden kan worden. Vandaag de dag is het steeds lastiger om domeinnamen te registreren omdat iemand anders vaak al de naam die je wilt gebruiken geregistreerd heeft. Het gaat niet alleen om de naam, ook om de extentie, bijvoorbeeld .nl, .com, .be, .eu, .net of .org.
Hierin bestaat een verband met de extentie en het land of de landen waarin je bedrijf zaken doet. Wanneer je in bepaalde landen zaken doet is het vaak van belang je site via de bijbehorende domein extenties toegankelijk te maken omdat de lokale bevolking daaraan gewend is. De Nederlandse extentie is .nl. In Nederland worden domeinnamen beheert door de Stichting Internet Domeinnaamregistratie Nederland (SIDN). check op deze website of je domeinnaam nog vrij is: www.sidn.nl

Internationale namen
Voor zaken doen over de grens vanaf de start van je bedrijf of later is het van belang ook de beschikbaarheid en mogelijkheden om je naam te registreren of vast te leggen in het buitenland goed na te gaan. Het is erg vervelend als er een concurrerend bedrijf net voordat je de grens over gaat onder jouw naam actief de markt gaat benaderen.
Op de website van de internationale organisatie van Kamers van Koophandel vind je de gegevens van de Kamer van Koophandel in de meeste landen.
Klik hier voor de website van International Chambers of Commerce

Overige plaatsen
Met de opkomst van online sociale media netwerken als onder andere Hyves, Facebook, Google Plus, Twitter en Linked-in is het steeds belangrijker om ook daar je bedrijfsnaam als groep of als account te registreren. Is de naam die je voor ogen hebt nog wel beschikbaar als account, groep, fanpage etc.? Kun je de naam of het account misschien nog van iemand overkopen? En hoe zit dat dan in andere landen waar je zaken wilt gaan doen?
www.twitter.com
www.linked-in.com
www.hyves.nl
www.facebook.com
www.google.com

Inhoudelijke tips – Waaraan voldoet een goede bedrijfsnaam?
Een bedrijfsnaam is duidelijk en past bij je bedrijf en de activiteiten van je bedrijf. Je bedrijfsnaam moet voldoende opvallen en onderscheidend zijn ten opzichte van de concurrentie.
Laat voldoende ruimte om in een later stadium eventueel uit te breiden, anders kan het noodzakelijk zijn je naam aan te passen.(met alle gevolgen van dien, denk aan visitekaartjes, facturen, briefpapier, enveloppen, website, advertenties, reclame op je bedrijfspand, belettering op de bedrijfswagen etc.) Slagerij Kippenvlees laat weinig ruimte om koeien of varkensvlees te verkopen, hoewel je dat misschien nu niet direct van plan bent kan dit later van belang worden.
Het is ook goed om te zorgen dat relaties je naam goed kunnen onthouden. Maak je naam ook niet te lang. Hottentottententoonstelling is nu eenmaal voor de meeste mensen niet te onthouden en dus zullen ze er ook vrijwel zeker niet naar op zoek gaan. Ook qua domeinnaam is het erg lastig en foutgevoelig om te typen.
Een grappige naam is slechts voor een zeer beperkte categorie bedrijven weggelegt. Wanneer je je naam te grappig maakt wordt je gewoonweg niet serieus genomen en dit gaat ten koste van je betrouwbaarheid, tenzij grappig zijn je business is. Zorg dus dat je bedrijfsnaam het vertrouwen wekt van klanten. Friet van Piet zou zeker een mogelijkheid kunnen zijn. Piet Cijfertje voor een accountant is misschien minder geschikt.

Rechtsvorm
Als startende ondernemer moet je een rechtsvorm kiezen. De rechtsvorm bepaalt onder andere de aansprakelijkheid voor schulden van jouw bedrijf en jouw belastingverplichtingen.

Voor meer informatie over het kiezen van een rechtsvormen klik hier.

Ga terug naar het stappenplan