Stap 1 Breng je kwaliteiten in kaart & verken de markt

Het allereerste waar je over na zult moeten denken – of je nu wilt of niet – als je een bedrijf wil starten is wat voor bedrijf je wilt starten. Heb je een idee? Heb je een uitvinding? Waar liggen je persoonlijke interesses en passies en waar ben je goed in? Wat zijn je talenten?

Bezint eer ge begint en sta er vooraf bij stil of het ondernemerschap iets voor je is.

“De gemiddelde ondernemer ‘draait’ de eerste jaren van het ondernemerschap zo’n 70 uur per week, vaak nog met hulp van de levenspartner. Er wordt weleens gezegd dat het (startend) ondernemerschap een eenzaam bestaan is; daar moeten jij en je gezin wel tegenkunnen” SBP B.V. – De Zaak kennisnetwerk voor ondernemers

Daarnaast is het belangrijk om voor jezelf duidelijk te hebben of je beschikt over de kwaliteiten van het ondernemerschap. Uit het onderzoek van Dr. Martijn Driessen van Entrepreneur Consultancy – in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen blijkt dat er een aantal eigenschappen zijn waar zogenaamde ‘ondernemende’ ondernemers over beschikken. De ondernemerseigenschappen zijn voor sommigen te verbeteren of aan te leren, hoewel dat een zeer langdurig en moeizaam proces is.

“Voor het aanvullen van ondernemerskwaliteiten is zelfkennis cruciaal” – Dr. Martijn Driessen Entrepreneur Consultancy

Op het internet kunt u zichzelf testen.
www.Ondernemerstest.nl

Klik hier voor meer informatie.

Marktoriëntatie
Hoewel we het bedenken van een naam en bescherming van je naam en idee in de volgende stap aan de orde laten komen is het in de marktverkenningsfase van levensbelang voor je bedrijf en het succes van zowel jezelf als je bedrijf dat je voorkomt dat andere partijen met jouw idee of met jouw naam aan de haal gaan. Wees dus voorzichtig in alle contacten met anderen in de uitvoering van deze stap.

Nieuw concept of idee – gat in de markt?
Bestaat het soort bedrijf dat je wilt gaan starten al? Wanneer je met iets komt dat totaal nieuw is is het wellicht een gat in de markt. Omdat goede gaten meestal niet bekend zijn – anders was er al een bedrijf die het opvult – is het dus ook logisch dat er veel meer inspanning geleverd zal moeten worden om je product of dienst onder je klanten bekend te maken.

Klanten, concurrenten en vergelijking met je branche
Bedenk wie je klanten zouden kunnen zijn en of er concurrenten zijn of zullen komen. Hoe doen andere bedrijven het die in een zelfde of vergelijkbare branche actief zijn? Wat is er anders aan je eigen bedrijf ten opzichte van de concurrent (niet in jouw ogen, maar in de beleving van de klant) Waarom zou een klant voor jouw product of dienst kiezen?

Hoe zorg je dat je bedrijf gevonden wordt door je potentiële klanten en hoe zorg je dat ze naar je toe komen en klant worden?

Marktonderzoek – Zelf doen of uitbesteden?
Het marktonderzoek kun je zelf doen, je kunt het ook laten doen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het inschakelen van afstudeerders of marktonderzoekbureaus. Soms is het verstandig om voor een bureau te kiezen wanneer hier bepaalde ervaring is of een bepaald specialisme wat nauw samenhangt met de bedrijfsactiviteiten die je met jouw bedrijf wilt gaan opzetten. Bovendien kan het uitbesteden van marktonderzoek je tijd besparen en de duur van het onderzoek verkorten. Zeker als je zzp’er bent kun je deze tijd misschien beter gebruiken voor activiteiten waar je goed in bent en die geld opleveren.

Bronnen voor marktverkenning
Een aantal belangrijke informatiebronnen die je kunt raadplegen zijn:
Handelsregister Kamer van Koophandel
Branchewijzer van de Kamer van Koophandel
Het Centraal bureau voor de statistiek
EIM
www.ondernemerschap.nl
EVD branches
EVD internationaal

Ga terug naar het stappenplan